Dolina Kiso, czyli powrót do przeszłości

Długo zastanawialiśmy się dokąd pojechać z Okayamy. Nie, żeby brakowało nam pomysłów. Wręcz przeciwnie – wiedzieliśmy już, że nie zdążymy zrealizować pierwotnie zaplanowanej trasy, a do wylotu zostało tylko kilka dni. Na początku odrzuciliśmy duże miasta, bo mieliśmy ich zwyczajnie dość. Z dużym żalem zrezygnowaliśmy też z wyspy Hokkaido. Co prawda korzystając z szybkich Shinkansenów spokojnie moglibyśmy dojechać do Sapporo, ale nie starczyłoby nam czasu by zobaczyć wiele więcej. Wybór padł więc na Dolinę Kiso: przepiękne, malownicze miejsce, otoczone wysokimi górami, w którym zachowały się urocze miasteczka z okresu Edo. Zatrzymaliśmy się w tradycyjnym ryokanie w Kiso-Fukushimie, która jest dobrą bazą wypadową do bliższych i dalszych pieszych wędrówek.

Dolina Kiso, Magome - Tsumago Dolina Kiso, Magome - Tsumago

Dolina Kiso

Dolina Kiso była w przeszłości wykorzystywana do przeprawiania się przez Alpy Japońskie. Otoczoną wysokimi górami doliną wiódł szlak Kisoji, który łączył prefekturę Nagano z prefekturą Gifu. Z czasem został on włączony do Nakasendo (drogi wśród gór), jednego z pięciu głównych szlaków handlowych, które łączyły stolicę kraju z innymi prowincjami. Większość kupców pokonywała szlak pieszo, co doprowadziło do rozwoju miasteczek-stacji (zwanych shukuba), rozmieszczonych co 8-16 kilometrów, które musiały wyżywić i przenocować podróżnych. Na całym szlaku Nakasendo było ich 69, a w samej dolinie Kiso – 11. Ze względu na to, że szlak był wyznaczony dla najwyższych rangą władców stacje musiały spełniać standardy, określone ustawą. Dotyczyło to między innymi wielkości i liczby gospod w poszczególnych miasteczkach, a także sposobu budowy dróg, podziału obowiązków mieszkańców shukuba, czy rytuału powitania władcy. Obecnie znaczna część Nakasendo nie istnieje już w swojej starożytnej formie, ale wiele współczesnych dróg krajowych podąża jej śladami. Dzięki staraniom fundacji ochrony zabytków kilka z oryginalnych stacji zachowało w dużej części swój wygląd z epoki Edo. Najbardziej znane to Narai, Tsumago i Magome.

Magome – Tsumago

Szlak przez dolinę Kiso otwiera Magome. Po obu stronach kamiennej drogi stoją rzędy zachowanych lub odrestaurowanych drewnianych domostw, będących dziś siedzibą sklepików, restauracji i muzeów. Miasteczko wolne jest od elektrycznych kabli, które nakazem konserwatora zabytków poprowadzone są za domostwami. Wielu turystów zawraca z drogi po zobaczeniu miasteczka, a szkoda, bo do następnej stacji – Tsumago prowadzi 8 kilometrowy, niewymagający i bardzo dobrze oznakowany szlak. Niespieszny spacer zajął nam ponad 3 godziny. Ścieżka prowadzi przez rozświetlony słońcem las i uśpione wioski. Początkowo wspinaliśmy się w górę, a potem już przez cały czas droga prowadziła w dół (szlak z Magome do Tsumago jest łatwiejszy niż w odwrotnym kierunku). Po drodze mijaliśmy kapliczki ku czci miejscowych kami i mosiężne dzwonki, mające odstraszać niedźwiedzie. Byliśmy przekonani, że to taka turystyczna atrakcja, potem jednak, profilaktycznie, uderzaliśmy w każdy z nich (zresztą wielu japońskich turystów miało przyczepione do plecaków pobrzękujące elementy). Do dziś jednak zastanawiam się czy te niedźwiedzie naprawdę tam są i dlaczego podobnych dzwonków nie ma na przykład w Bieszczadach, skoro to taki prosty i skuteczny sposób na odstraszanie misiów.

Dolina Kiso, Magome

Dolina Kiso, Magome

Dolina Kiso, Magome

Dolina Kiso, Magome - Tsumago

Magome - Tsumago Dolina Kiso, Magome - Tsumago

Przyroda dopiero budziła się z zimowego snu, gdzieniegdzie kwitły wiśnie i śliwy, które za każdym razem cieszyły nasze oczy. Tsumago okazało się nie mniej zachwycające niż Magome. Jako pierwsze w Japonii zostało objęte specjalnymi wytycznymi konserwatorskimi, co pozwoliło na zachowanie sennej atmosfery dawnego shukuba. A jeszcze w 1960 roku domy niszczały i popadały w ruinę. Mieszkańcy podjęli jednak decyzję o ich odnowieniu dbając o utrzymanie XVII wiecznego charakteru. Podobnie jak w Magome nie ma tu linii wysokiego napięcia i anten satelitarnych. Zakazane są też samochody. Na koniec wędrówki szlakiem, przysiedliśmy w tradycyjnej restauracji z japońskim ogrodem i popijając ryżową herbatę rozkoszowaliśmy się pięknymi widokami. Choć spotkaliśmy się z opiniami, że wszystkie miasteczka są do siebie podobne, urzekły nas one tak bardzo, że następnego dnia pojechaliśmy jeszcze do Narai.

Dolina Kiso, Magome - Tsumago Dolina Kiso, Magome - Tsumago

Magome - Tsumago Dolina Kiso, Magome - Tsumago

Dolina Kiso, Magome - Tsumago

Tsumago Dolina Kiso, Tsumago

Dolina Kiso, Tsumago

Dolina Kiso, Tsumago

Dolina Kiso, Tsumago

Dolina Kiso, Tsumago

Dolina Kiso, Tsumago

Dolina Kiso, Tsumago

Narai

Narai leży w połowie drogi między Edo a Kioto. Była to najwyżej położona stacja na drodze Kisoji i wielu podróżnych zatrzymywało się tu na noc przed przekroczeniem przełęczy Torii. Narai było też jednym z najbogatszych miasteczek na trakcie i do dziś nosi przydomek „Narai tysiąca domów“. Jest znacznie większe od Magome i Tsumago, a rzędy domów ciągną się przez około kilometr. Droga wzdłuż której położone są zabytkowe zabudowania jest niestety otwarta dla samochodów, co trochę psuje atmosferę dawnego miasteczka. Unikalną cechą charakterystyczną budynków, niespotykaną w pozostałych miastach, jest wystające nad parter pierwsze piętro. Można zwiedzić tu rezydencję rodu Nakamura i dom lokalnego hurtownika Kamidonya Shiryokan. Nad rzeką Narai znajduje się też jeden z najdłuższych drewnianych mostów w Japonii.

Dolina Kiso, Narai

Dolina Kiso, Narai

Dolina Kiso, Narai

Dolina Kiso, Narai

Dolina Kiso, Narai

Dolina Kiso, Narai

Dolina Kiso, Narai

Dolina Kiso, Narai Dolina Kiso, Narai

Narai faktycznie nas nie zaskoczyło, ale spędziliśmy tam miły, leniwy poranek. Po krótkim spacerze wróciliśmy na stację i pojechaliśmy w kierunku Matsumoto.

Informacje praktyczne:

  • Przez dolinę Kiso jeżdżą pociągi JR (linia między Nagoją i Nagano)
  • Dojazd do Magome – autobusem ze stacji JR Nakatsugawa Station – koszt 560 jenów w jedną stronę.
  • Dojazd do Tsumago – autobusem ze stacji JR Nagiso Station – koszt 300 jenów w jedną stronę.
  • W Narai znajduje się stacja kolejowa JR.