Fort Bahla – zamkowy labirynt

Forty są niewątpliwie jedną z największych atrakcji Omanu i najbardziej charakterystycznym elementem omańskiej architektury. Burzliwa historia sprzyjała powstawaniu tego typu budowli, a ich pozostałości rozsiane są po całym kraju. Forty wojskowe i zamkowe broniły miast, a mury obronne zapewniały schronienie mieszkańcom wsi. Z wież strażniczych strzeżono szlaków handlowych i innych strategicznych punktów, na przykład z dostępem do wody czy żyznych gleb. Forty usytuowane wzdłuż wybrzeża, przy górskich strategicznych przełęczach i w dolinach na stałe wpisały się w krajobraz Omanu. W całym kraju jest ich około 1000 – podobno najwięcej na świecie. Gdy polityczne zawirowania przeszły do historii, wiele z tych wspaniałych budynków zaczęło popadać w ruinę. Na szczęście w latach 80-tych XX wieku rozpoczęto szeroko zakrojony program renowacji, dzięki czemu turyści odwiedzający dziś Oman mogą podziwiać niektóre z nich. Jedną z najbardziej znanych i imponujących budowli tego typu jest gliniany fort w miejscowości Bahla.

Fort Bahla, Oman

Fort Bahla – historia twierdzy

Według arabskiej wikipedii część zamku pochodzi nawet z trzeciego tysiąclecia p.n.e. Inne źródła datują jednak najstarszą część na VI wiek p.n.e. Niezależnie od tego kiedy dokładnie powstał, Fort Bahla uważany jest za najstarszą tego typu budowlę w Omanie.
Większość źródeł za czas powstania głównej części twierdzy podaje okres między XII a XV wiekiem. Wybudowana przez Dynastię Nabhan, służyć miała kontroli oazy Jabreen i szlaku handlowego, którym przewożono drogocenne kadzidło. Jednak i ona nie przetrwała do naszych czasów, a zamek był wielokrotnie niszczony i przebudowywany. W 1987 roku twierdzę wpisano na listę UNESCO, a rok później omański rząd rozpoczął trwającą niemal ćwierć wieku renowację obiektu. W 2012 roku udostępniono Fort Bahla dla zwiedzających.

Bahla, Oman

Niekończący się labirynt

Odrestaurowana twierdza jest naprawdę imponująca. Mury z wypalonej cegły wspaniale komponują się z zielonymi palmami, brązowymi górami i błękitnym niebem. Na pierwszy rzut oka wcale nie widać jak ogromny i rozległy jest fort. Za bramą wejściową znajduje się dziedziniec, z kilkoma wieżami i budynkami wokół. Chwilę później okazuje się, że to zaledwie namiastka tego, co czeka nas w środku. Bo Fort Bahla to tak naprawdę jeden wielki labirynt. W skomplikowanym układzie pomieszczeń połączonych ze sobą kilometrami korytarzy i klatek schodowych można się z łatwością pogubić, ale odkrywanie coraz to nowych części twierdzy, to ogromna frajda. Z jednej komnaty da się przejść do kilku kolejnych, by ostatecznie – w najmniej spodziewanym momencie – trafić na ślepy zaułek. Gdy już nam się zdawało, że zobaczyliśmy wszystko, zaraz znajdowaliśmy kolejne przejścia, sekretne drzwi czy schody, które prowadziły nas w zupełnie nieznane dotąd rewiry.

Prawdę mówiąc dawno nie bawiliśmy się tak dobrze, jak przy zwiedzaniu Fortu Bahla. Czuliśmy się jak dzieci, jak żądni przygód mali odkrywcy, którzy z ogromną ekscytacją i zaciekawieniem czekają na to, co wyłoni się za rogiem. Totalnie straciliśmy rachubę czasu i ani przez moment nie byliśmy znużeni. Wręcz przeciwnie – prawdziwie zafascynowała nas konstrukcja tego miejsca, choć nie wiemy, czy to efekt przemyślanego planu architektonicznego, czy wielokrotnej przebudowy twierdzy. Dla wroga to z pewnością miejsce nie do zdobycia!

Bahla, Oman

Fort Bahla, Oman

Ile czasu przeznaczyć na zwiedzanie?

Choć większość pomieszczeń jest zupełnie pusta i nie ma tu właściwie żadnych dodatkowych eksponatów czy wystaw, samo eksplorowanie fortu jest dość czasochłonne. Zwłaszcza, jeśli chcemy zajrzeć w każdy kąt i zaułek. Na kilku poziomach znajdziemy historyczne pomieszczenia, takie jak na przykład biblioteka, sale modlitewne, ale też stajnie, więzienie czy łaźnie. A z górnej części fortu rozciągają się piękne widoki na miasto i plantacje daktyli. Warto zarezerwować przynajmniej półtorej, a nawet dwie godziny i zgubić się w zamkowych labiryntach.

Spośród wszystkich odwiedzonych tego typu budowli, malowniczo położony Fort Bahla spodobał nam się najbardziej. Może dlatego, że zwiedzając później podobne miejsca wiedzieliśmy mniej więcej czego się spodziewać. To oczywiście nie znaczy, że inne forty nam się nie podobały! Ale Fort Bahla, pierwszy na naszej trasie, prawdziwie nas zaskoczył i zachwycił, dlatego będąc w pobliżu – w Nizwie lub w pobliskich górach Al-Hadżar, koniecznie zróbcie tu krótki przystanek.

Fort Bahla – informacje praktyczne

Godziny otwarcia: sobota – czwartek od 9 do 16; piątek od 8 do 11
Wstęp: 500 baisa – kasa nie akceptuje gotówki, płatność tylko kartami
Dojazd: Bahla leży przy głównych drogach krajowych łączących Nizwę, Ibri i Al-Hamra