Tokyo Lifestyle Book

Japonia to kraj, który od zawsze wzbudza wiele emocji. Wyspiarskie położenie, konfucjanizm, buddyzm i długi okres izolacji przez stulecia sprzyjały utrwalaniu się odmienności. Gdy odwiedziliśmy Japonię w 2017 roku wywarła ona na nas ogromne wrażenie. Momentami czuliśmy się jakbyśmy naprawdę byli na innej planecie! Zafascynowani Krajem Kwitnącej Wiśni zawsze chętnie sięgaliśmy po lektury, mogące poszerzyć naszą wiedzę na temat jego kultury i społeczeństwa.
Japonia, ze względu na barierę językową i kulturową jest jednym z takich miejsc, które naprawdę trudno poznać. Wiele pozycji, które mieliśmy okazję przeczytać, skupiało się na powielaniu krzywdzących stereotypów, które nie miały zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Z tego względu autorka książki „Tokyo Lifestyle Book”, Aleksandra Janiec, już na wstępie miała nad innymi autorami ogromną przewagę. Na co dzień mieszka i pracuje w Tokio. Od kilku lat poznaje miasto od podszewki, więc gdy kolejni znajomi pytali ją o rekomendacje, postanowiła w końcu napisać książkę – przewodnik po jednej z najbardziej niesamowitych metropolii świata.

Tokyo Lifestyle Book – przewodnik po Tokio

Obszar metropolitalny Tokio zamieszkiwany jest przez 38 milionów mieszkańców. To tyle osób, ile mieszka w całym naszym kraju. Przyjmuje się, że do miasta wlicza się 23 dzielnice, lecz gdy patrzy się na Tokio z góry, ma się wrażenie, że właściwie się ono nie kończy. Autorka zabiera nas w podróż po 9 dzielnicach miasta, do których dociera większość turystów. To Ginza, Shibuya, Asakusa, Shinjuku, Roppongi, Daikanayama & Nakameguro, Harajuku, Omotesando oraz Ueno & Yanaka. Poza starannie wyselekcjonowanymi informacjami praktycznymi, znajdziemy w książce mnóstwo osobistych rekomendacji, które Aleksandrze Janiec pomogli wybrać japońscy przyjaciele i znajomi. To ich ulubione restauracje, butiki, sklepy, księgarnie i wiele innych miejsc, które sami chętnie odwiedzają. W przewodniku znajdziemy też kilka tradycyjnych przepisów czy wskazówki dotyczące tego jak zachować się w łaźni publicznej. Bardzo ciekawe były dla mnie informacje o współczesnej filmografii japońskiej i serialach, w różnych kontekstach pokazujących dzisiejszą Japonię. Nie miałam pojęcia, że dostępne są na Netflixie! Za to króciutki rozdział o pozach do selfie czy japońskiej pielęgnacji chętnie bym pominęła. Ale pewnie w tej różnorodności jest metoda, bo dzięki temu każdy znajdzie coś dla siebie!

Widok ze Skytree, Tokio, Japonia, Tokyo, Japan

świątynia Senso-ji, Tokio, Japonia

Wywiady w mieszkańcami

Największą wartością tego nietypowego przewodnika są bezsprzecznie wywiady autorki z jej japońskimi znajomymi. Rozmowa z drugim człowiekiem jest dla mnie zawsze najbardziej inspirującym i najciekawszym sposobem poznawania kultury danego kraju. Ale w Japonii, przede wszystkim ze względu na wspomnianą wcześniej barierę językową, przeciętny turysta właściwie nie ma szans na nawiązanie jakichkolwiek relacji. Choć zawsze chętnie rozmawiamy z napotkanymi po drodze ludźmi, w Japonii, mimo naszych najszczerszych chęci, w ogóle nam się to nie udało. Być może dlatego rozmowy przeprowadzone przez Aleksandrę Janiec z mieszkańcami Tokio, reprezentującymi różne pokolenia, są dla mnie tak ciekawe! To kopalnia wiedzy o kulturze Japonii, zwyczajach, religii, historii czy ekonomii. A także o przyczynach i o zmianach, jakie na przestrzeni ostatnich lat zaszły w mentalności młodego pokolenia. Szkoda, że wywiady są tak krótkie. W wielu miejscach czułam ogromny niedosyt i  sama zadałabym rozmówcom jeszcze kilka kolejnych pytań.

Takeshita-dori, Tokio

Takeshita-dori

Takeshita-dori, Tokio, Tokyo Lifestyle Book

Nie tylko przewodnik po Tokio

Tokyo Lifestyle Book wydane przez Wydawnictwo ZNAK Literanova to książka, która spodoba się wszystkim miłośnikom Japonii. Pochłonęłam ją w dwa dni i naprawdę żałuje, że nie mieliśmy takiego przewodnika, gdy byliśmy w Tokio (choć ze względu na spore gabaryty mógłby nie zmieścić się w walizce!).
Książka nie poprowadzi Was z z punktu A do punktu B, ale dzięki niej poznacie Tokio z perspektywy mieszkańców, którzy podzielili się cząstką siebie i swojego zwykłego, codziennego życia. Warto ją przeczytać nawet jeśli nie wybieracie się do Tokio, ale po prostu jeśli ciekawi Was świat. Bo to zdecydowanie więcej niż zwykły przewodnik. Osobiście z przyjemnością wróciłabym do Japonii, by poznawać miasto na nowo z rekomendacjami Aleksandry Janiec.