Gdzie byliśmy i dokąd Idziemy Dalej w 2022

Według niektórych przewidywań pandemia Covid-19 będzie miała wpływ na przemysł turystyczny jeszcze przez conajmniej kilka lat, a być może nawet i dekad. Nie pozostaje nam nic innego jak przywyknąć do podróżowania w czasach “nowej normalności”, czyli w warunkach nieustannie zmieniających się zasad, restrykcji i ciągłej niepewności. Wiąże się to oczywiście z większą nieprzewidywalnością i zmiennością planów.

Musimy przyznać, że powyższe ograniczenia sprawiły, że ostatni rok był dla nas wyjątkowo mało owocny jeśli chodzi o podróże i wszelkiego rodzaju wyjazdy. Plany krzyżowały zmieniające się przepisy i zasady dotyczące kwarantanny, czy ostatecznie też sam koronawirus, który nas dopadł w listopadzie.
Teraz wiemy już, że do podróży trzeba podchodzić inaczej niż kiedyś. Owszem nadal chcemy planować je z wyprzedzeniem, ale warto być przy tym dużo bardziej elastycznym i zdeterminowanym – nie tylko jeśli chodzi o terminy, ale także o kierunki podróży. W przeciwnym razie wakacje zamiast cieszyć mogą frustrować.

Lokalnie: w górach…

Oczywiście to, że rok 2021 nie był wymarzonym pod kątem podróżniczym nie oznacza, że nie udało się nam nigdzie wyjechać. Wręcz przeciwnie. Znów, podobnie jak rok wcześniej, dużą część naszych turystycznych wypadów zorganizowaliśmy lokalnie. Zaczęliśmy już w styczniu od wyjazdu w Pieniny. Jak osobiście nigdy nie przepadałem za zimowymi klimatami, to muszę przyznać, że tym razem i mnie urzekły zaśnieżone góry, zamarznięte Jezioro Czorsztyńskie i przepiękne mroźne krajobrazy.

Pieniny

Chcąc nacieszyć się wspaniałą zimą już kilka tygodni później wybraliśmy się do Szklarskiej Poręby. A tam, poza górskimi spacerami, po raz pierwszy w życiu zmierzyliśmy się na poważnie z biegówkami. Może nie jest to sport, który pokochaliśmy, ale jeśli gdzieś biegać, to tylko w Jakuszycach. Trzeba przyznać, że tamtejsza infrastruktura dla narciarzy jest perfekcyjnie przygotowana.

Szklarska Poręba

Zakręt Śmierci, Szklarska Poręba

Jakuszyce, Idziemy Dalej w 2022

Jakuszyce

Przy okazji tej wizyty na Dolnym Śląsku odkryliśmy także Wieżę Książęcą w Siedlęcinie. Niesamowite miejsce, położone tuż obok Jeleniej Góry, jakby zapomniane przez turystów… a szkoda. Koniecznie zajrzyjcie jeśli będziecie w okolicy.

Wieża Książęca w Siedlęcinie, Siedlęcin

W najbliższej okolicy…

Tak jak i w poprzednim roku, często organizowaliśmy krótkie wyprawy po Mazowszu i bliskich okolicach. Naszym wielkim, acz smutnym odkryciem był podwarszawskie, niszczejące Świdermajery.

świdermajer, Otwock, Idziemy Dalej w 2022

Udało się też zwiedzić Twierdzę Modlin, Skansen w Sierpcu, pałace w Radziejowicach, Nowej Wsi i Otwocku Wielkim.
I oczywiście kolejny raz wróciliśmy do Kazimierza Dolnego. Od kiedy podróżujemy wspólnie to chyba najczęściej odwiedzane przez nas miasto w Polsce.

Kazimierz Dolny, widok z drona

Na Podlasiu…

W czerwcu ponownie odwiedziliśmy nasze ukochane Podlasie. Tym razem zawitaliśmy do Krainy Otwartych Okiennic, a także zorganizowaliśmy ciekawy roadtrip szlakiem najpiękniejszych podlaskich cerkwi.

Kraina Otwartych Okiennic, Idziemy Dalej w 2022

Puchły, cerkiew pw. Opieki Matki Bożej

W Ćmielowie

W samym środku wakacji pojechaliśmy także na jeden dzień do Ćmielowa, odwiedzić tamtejsze Żywe Muzeum Porcelany, które jest miejscem wyjątkowym. Nie dość, że można prześledzić w nim właściwie cały proces powstawania porcelanowych wyrobów, to także można w nim uczestniczyć. Do domu wróciliśmy z własnoręcznie wykonanymi filiżankami!

Żywe Muzeum Porcelany, Ćmielów

I nieco dalej: Majorka…

Asia ze względu na swoją pracę znowu dwukrotnie poleciała na Majorkę, gdzie między służbowymi obowiązkami udało jej się poznać kolejne najbardziej urokliwe zakątki wyspy. Z tej wyprawy na naszym blogu powstało wiele ciekawych wpisów o przepięknych majorkańskich zakątkach. Polecamy Wam szczególnie nasz subiektywny przewodnik po stolicy wyspy Palmie de Mallorca, oraz miasteczku w którym mieszkał Fryderyk Chopin, czyli Valldemossie.

Katedra La Seu, Palma de Mallorca, Idziemy Dalej w 2022

Valldemossa

Albania

W drugiej połowie roku udało nam się także zorganizować jeden dłuższy zagraniczny wyjazd. Mimo wielu różnorodnych pomysłów ostatecznie wybór padł na Albanię. I choć czasem mamy mieszane odczucia co do samego kraju, to nie żałujemy tej decyzji.

Albania ma wiele przepięknych i wartych odwiedzenia miejsc, które z pewnością będziemy Wam jeszcze przybliżać na naszym blogu w nadchodzących miesiącach. Jeśli jesteście ich ciekawi to na początek zapraszamy do krótkiej internetowej wyprawy do Szkodry i okolic. Jesteśmy pewni, że się nie rozczarujecie.

Albania, Idziemy Dalej w 2022

Albania

Idziemy Dalej w 2022

W ciągu ostatnich dwóch lat lista podróży, które były już zaplanowane, ale nie doszły do skutku niestety tylko się powiększa. Norweskie Lofoty, Sztokholm, wymarzona od dawna Algieria… A w głowie kiełkują coraz to nowe pomysły! Nawet Mikołaj przestał już nam przynosić pod choinkę bilety lotnicze, bo wie, że potem są tylko problemy przy ich zwrocie lub zamianie terminów.

Oczywiście to nie znaczy, że nie planujemy i że nie chcemy nigdzie jechać. Przecież my zawsze idziemy dalej… Ale od jakiegoś czasu mniej planowo, bardziej spontanicznie, tam gdzie to możliwe i jak najmniej skomplikowane, a jednocześnie – najbardziej bezpieczne.

Dlatego życzymy Wam wszystkim, by swobodne podróże jak najszybciej stały się znów czymś normalnym i powszechnym. By rok 2022 przypominał jak najbardziej czasy, gdy nikt nie znał słowa koronawirus, o epidemiach uczyliśmy się tylko w szkołach na lekcjach historii, a maski kojarzyły się z karnawałem!
Do zobaczenia na turystycznym szlaku!